Foisorul de foc - istoric

La 17 septembrie 1963,
în Cartea de onoare a Muzeului Pompierilor, pe prima pagina s-a înscris:
„Deschis în cinstea Zilei Pompierilor din Republica Populara Româna, ca
semn de cinstire a traditiilor glorioase de lupta ale pompierilor si de
înalta pretuire a muncii contra incendiilor. Muzeul Pompierilor
constituie o realizare importanta pe tarâmul educatiei cetatenilor, un
mijloc important de popularizare a regulilor si masurilor de paza contra
incendiilor.
La mai mult de 4 decenii de la inaugurarea muzeului, consideram ca o
datorie de a ne referi la câteva aspecte privind realizarea si evolutia
prestigioasei institutii, care, prin exponate de certa valoare, reda
trecutul glorios al pompierilor, chemati sa lupte cu flacarile
mistuitoare sau stihiile naturii, pentru apararea vietii oamenilor, a
avutului privat si public, a valorilor culturale si spirituale si, la
nevoie, cu arma în mâna, pentru apararea idealurilor de libertate
nationala si sociala, a independentei si suveranitatii patriei.
Un edificiu aparte
În anii 1891-1892 în mijlocul Bucurestiului, la intersectia Bulevardului
Ferdinand I cu Strada Traian s-a realizat noul Foisor de foc, loc anume
ales, de unde se realiza supravegherea si anuntarea posturilor de
pompieri, prin mijloace specifice epocii, despre aparitia unor incendii
nu numai în centrul urbei, dar si în cartierele ei.
Realizat dupa planurile arhitectului George Mandrea, edificiul era nu
numai un post de observatie si anuntare, dar si de interventie, deoarece
– pe lânga turnul de observare si anuntare – în constructia sa dispunea
de un rezervor cu o importanta cantitate de apa, spatii pentru cazarea
efectivului unei sectii de pompieri, iar la parter erau adapostite pompe
de incendiu si caii necesari pentru transportul acestora.
Foisorul de foc avea sa-si îndeplineasca rolul pentru care a fost
construit mai bine de 42 de ani, pâna la modernizarea posibilitatilor de
anuntare a incendiilor, prin aparitia si dezvoltarea posturilor
telefonice, când nici spatiul pentru adapostirea subunitatii de pompieri
si a mijloacelor de lupta nu mai corespundeau.
În aceasta situatie, Primaria generala a Capitalei si Comandamentul
Pompierilor Militari au trecut la realizarea constructiei postului de
pompieri Regele Ferdinand I, în cartierul Obor.
În aceste conditii, cladirea Foisorului de foc ramasese uitata, folosita
doar pentru depozitarea unor materiale, supusa eroziunilor, însa
continua sa fie impunatoare prin asezarea si arhitectura ei si prin
rolul pe care-l avusese în viata orasului pentru mai bine de patru
decenii.
De la initiativa la realizare
Dupa mai bine de un sfert de veac de la mutarea postului de pompieri de
la Foisorul de foc, o idee îndrazneata a colonelului Nicolae Ioanovici
vine sa lumineze întunericul asternut de vremuri în jurul acestui
edificiu, ce continea vie amintirea pompierilor, fiind ea însasi o
pagina din istoria acestora.
Dupa mai multe studii si sondaje, în anul 1960 ofiterul a propus
Comandantului Pompierilor întreprinderea de masuri pentru realizarea în
cladirea Foisorului de foc a unui Muzeu al Pompierilor. General Pamfil
Tatu, împreuna cu loctiitorii sai coloneii Benone Toropoc, Dan
Dobrotineanu si Florea Radulescu îmbratiseaza ideea, dar se ridica
problema fondurilor banesti necesare pentru refacerea si adecvarea
localului, amenaja viitorul muzeu, procurarea si confectionarea
exponatelor si a mobilierului, precum si crearea unui stat minim de
încadrare cu posturile necesare pentru functionarea institutiei.
La toate aceste probleme, colonelul Nicolae Ioanovici, prin firea lui
îndrazneata si întreprinzatoare, a gasit raspunsuri. S-a apelat la
Sfatul Popular al capitalei, propunând ca la început, viitorul Muzeu al
Pompierilor sa se constituie ca sectie a Muzeului de istorie si arta al
Municipiului Bucuresti, propunere acceptata de conducerea de atunci a
capitalei, cu urmari benefice pentru acordarea fondurilor minime
necesare. S-a intervenit la ministerele economice de atunci
(petrol-chimie, forestier si industria lemnului, agricultura, industria
constructoare de masini, industria usoara s.a.) propunându-se ca în
cadrul muzeului sa fie exponate care sa prezinte realizarile si masuri
de prevenire si stingere a incendiilor din domeniile de activitate ale
departamentelor respective. În schimb, acestea au contribuit cu fonduri
pentru realizarea noii institutii muzeistice. Dupa o munca intensa,
desfasurata timp de aproape de trei ani, colonelul Nicolae Ioanovici,
împreuna cu colectivul de ofiteri si ingineri, printre care coloneii
Sergiu Vornicu, Constatin Pal, Dumitru Belonia, Ilie Oprisan, Constantin
Filcea, Gheorghe Bancila, Traian Chirtes, Ioan Mateli, arhitectul Ioan
Voiculescu, inginerul Vasile Calinescu, pictorul locot.colonel Alexandru
Dumitras si multi altii din Comandamentul Pompierilor si Grupul de
Pompieri Bucuresti, s-a reusit ca la 17 septembrie 1963, când se
împlinise 115 ani de la lupta pompierilor din Dealul Spirii, sa aiba loc
inaugurarea Muzeului Pompierilor.
Recunoscându-i-se colonelului Nicolae Ioanovici meritele în realizarea
muzeului în notarile de serviciu sefii sai au mentionat, în decursul
anilor (01.11.1960-01.11.1961) – „lt.colonelul Nicolae Ioanovici a
realizat în acest an, prin straduinta si munca perseverenta si
neobosita, reamenajarea foisorului si pregatirea sa în vederea
realizarii Muzeului Pompierilor”; (01.11.1961-01.11.1962) – „în anul
1962 pe lânga functia pe care o detine (sef al inspectiei pentru
prevenirea incendiilor din Grupul de Pompieri al Municipiului Bucuresti,
n.n.) si-a desfasurat activitatea si pentru organizarea Muzeului
Pompierilor din Capitala, reusind sa mobilizeze organele Sfatului
Popular, precum si alte institutii, la buna desfasurare a lucrarilor,
pentru amenajarea în cât mai bine conditiuni a muzeului”;
(01.01.1963-30.12.1963) – „ofiterul a avut o mare contributie la
realizarea Muzeului Pompierilor din Capitala. Apreciez aceasta
constructie ca un succes exceptional al ofiterului, izvorât din munca sa
neobosita, timp de aproape trei ani. Muzeul constituie o mândrie pentru
trupele M.A.I. În aprecierea facuta la 19.04.1964 se mentiona, privind
activitatea colonelului Nicolae Ioanovici: „Muzeul pompierilor, realizat
prin contributia efectiva a ofiterului, vizitat pâna în prezent de
aproximativ 60.000 de persoane, care au apreciat munca de paza contra
incendiilor si marea realizare…”
Seismul care a avut loc în martie 1977 a produs deteriorarea si chiar
distrugerea multor exponate din muzeu; însasi cladirii i s-au facut
lucrari de consolidare, impunându-se renovarea întregii institutii. O
comisie formata din George Homasteanu, pe atunci Ministerul de Interne,
generalul Gheorghe Briceag, comandantul pompierilor, alte cadre de
conducere din minister si comandamentul pompierilor, s-au deplasat la
muzeu împreuna cu colonelul Eugen Paun, seful muzeului si profesorul Ion
Panturu, muzeograf, stabilind pe loc masurile necesare pentru renovarea
muzeului, cu termene si raspunderi precise, odata cu care s-au efectuat
si lucrari de modernizare a acestuia. În aceasta ampla actiune s-a
implicat din plin si colonelul N. Ioanovici, care desi se afla în
rezerva, si-a manifestat din nou dragostea si atasamentul fata de
aceasta institutie.
Preocupari muzeistice
În atentia muzeografilor si a conducerii muzeului a stat în primul rând
identificarea, colectionarea, depozitarea si conservarea de documente si
obiecte ce atesta, în mod sugestiv si convingerilor, evolutia
protectiei împotriva incendiilor pe teritoriul României din primele
începuturi si pâna în zilele noastre.
În acestea se oglindesc faptele de curaj si eroism ale pompierilor
militari si civili pentru salvarea de vieti omenesti, bunuri materiale
si valori spirituale din flacarile mistuitoare, furia învolburata a
apelor, pe timpul inundatiilor, a seismelor ce au avut loc de-a lungul
vremurilor, toate confirmând înaltul caracter umanitar al profesiei si
misiunilor pompierilor.
Documentele si exponatele din muzeu atesta participarea pompierilor
militari, în momentele cruciale ale istoriei române – cum au fost
Revolutia din 1848-1849, razboiului pentru Independenta din 1877-1878,
Razboiul pentru întregirea neamului din anii 1916-1920, precum si în
zilele furtunoase ale lunii august 1944, împotriva trupelor hitleriste.
Un loc aparte în activitatea muzeului a fost studierea, identificarea si
depozitarea mijloacelor de combatere a incendiilor din cele mai
îndepartate timpuri si pâna si pâna azi, însa regretabil este ca nu s-a
gasit înca posibilitatea ca acestea sa fie prezentate publicului, în
preajma imediata a sediului acestei institutii.
Lucrarile editate si materialele publicate în presa constituie una din
cele mai importante realizari ale Muzeului National al pompierilor.
Astfel de la înfiintarea Muzeului Pompierilor, prin harnicia, competenta
si pasiunea dovedita de colectivul acestei prestigioasei institutii,
s-au facut pasi importanti pe drumul realizarii si dezvoltarii
literaturii referitoare la istoria pompierilor români.
Printre aceste lucrari se înscrie File din istoria pompierilor români
(Bucuresti, 1983), realizare remarcabila a profesorului Ion Panturu;
Pagini din istoria pompierilor. Contributia pompierilor militari la
lupta pentru libertatea sociala si nationala a poporului român
(1835-1878) de prof. Ion Panturu, prof. Reta Brezeanu si col. Eugen
Paun; File din istoria pompierilor militari. De la steagurile de foc la
pompierii militari (Bucuresti, 1980) a prof. Ion Panturu.
Un loc aparte îl ocupa realizarea albumului Pompierii Români în anii
1835-1985, cu sprijinul aniversarii a 150 de ani de la înfiintarea
unitatilor militare de pompieri, care constituie un omagiu si o cinstire
a tuturor celor care, prin munca si jertfa lor, au înfaptuit istoria
pompierilor români, într-un veac si jumatate.
În anii recenti s-au realizat lucrarile Comandantii Corpului Pompierilor
Militari si General de divizie Pamfil Eugen Tatu, comandantul
pompierilor în anii 1950-1974 de prof. Ion Panturu, cu sprijinul
generalului de brigada Aurel Udor, comandantul Inspectoratului pentru
Situatii de Urgenta „Dealul Spirii” a Capitalei.
Pentru conducerea muzeului pompierilor, a colectivului sau o preocupare
de seama a constituit-o si organizarea de simpozioane, mese rotunde,
expozitii din muzeu, expozitii filatelice cu aspecte din trecutul
istoric al protectiei împotriva incendiilor, care au fost apreciate de
public.
La simpozioane sau mese rotunde au participat specialisti din Directia
Generala si Directiile teritoriale ale Arhivelor statului, istorici,
muzeografi de la Muzeul National Militar, muzee judetene, cadre din
Comandamentul pompierilor, active si în rezerva sau retragere, aceste
activitati contribuind la îmbogatirea documentarii privind istoria
pompierilor din România.
Dupa decembrie 1989 ca si altor muzee ce prin continutul exponatelor si
activitatilor cuprind evolutia unor institutii din întreaga tara,
institutiei i s-a dat denumirea, pe drept cuvenita, de „Muzeu National”,
initial prin ordin al ministerului de Interne, iar apoi odata cu
aprobarea noilor state de organizare ale Comandamentului Pompierilor, si
prin Legea privind pompierii militari.
În activitatea desfasurata de Muzeul National al Pompierilor si
rezultatele obtinute, un rol hotarâtor l-a avut personalul ce a încadrat
aceasta institutie prof. Maria Boros, coloneii Eugeniu Paun, Ioan
Iancu, Stefan Iordache. Mentionam activitatea desfasurata în diferite
perioade de timp cadrul muzeului de catre prof. Reta Brezeanu, General
de brigada ® Costica Nicoara, coloneii ® Ivan Constantin, Alexandru
Raulescu s.a.
Se remarca în mod deosebit, prin activitatea desfasurata profesorul Ion
Panturu, în cadrul acestei institutii de mai bine de 30 de ani, o lunga
perioada de timp, suplinind functia de sef al muzeului, iar din anul
1993, devenind titularul acestui post.
Pompierii militari si civili din România se mândresc cu institutia lor
muzeistica si doresc colectivului noi si importante succese
profesionale.
sursa: igsu.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu